samedi 26 janvier 2008

LES ELECTIONS PRESIDENTIELLES AMERICAINES DE 2008

Une douce révolution… Une révolution tranquille… Les noirs américains sont fiers, les femmes n’en croient pas leurs yeux, la race espagnole, majoritaire dans un avenir pas trop lointain, avait, pour une courte durée, un de ses représentants dans cette course présidentielle. Les Haïtiens-Américains s’y jettent dans la mêlée a pieds joints a en croire les discussions sur les forums de l’internet. Certains déclarent sans ambages qu’ils ne vont pas voter pour Hillary Rodham Clinton. Ils blâment Bill Clinton, l’ancien président des Etats-Unis pour les maux et les problèmes actuels d’Haïti. Nous sommes les seuls responsables de notre misère. Un exemple très récent me donne raison. Pervez Musharraf du Pakistan a reçu près de 11 milliards de dollars des Etats-Unis prétendant être un associé dans la dite guerre contre la terreur, il n’a rien fait pour eux. Il leur a même interdit d’envoyer des troupes dans son pays. Il a déclaré qu’il ne poursuit pas Ben Laden, ennemi numéro un des Etats-Unis. C’est une question de leadership. Un pays n’a pas d’amis, il n’a seulement que des intérêts permanents.

Revenons aux élections. Le « Washington Establishment » ou du moins le « White man Establishment » est anti-noir et anti-femme. Barak Hussein Obama a beau faire pour s’élever au-dessus du concept de race, mais la race demeure le facteur le plus important des élections américaines. Les Etats-Unis ne sont pas prêts pour élire un noir ou une femme a la Magistrature Suprême du pays. N’en déplaisent les sondages. Les Etats-Unis, cependant, seront plus enclins a élire une femme avant d’élire un noir pour président. Les Etats-Unis sont prêts pour le changement après huit années d’incompétence, d’ignorance, et de gabegie administrative, mais pas a travers un noir. Il est clair que le parti démocrate ne va pas regagner la Maison Blanche.
Tous ceux qui sont entrain de vivre dans un monde de rêves peuvent continuer a rêver. Ils se réveilleront en Novembre 2008. Ce concours de popularité pour Obama prendra fin et il sortira vainqueur, le monde entier connait son nom. La doctrine de Roosevelt des années 30 me revient a l’esprit parlant d’Haïti : « Il nous faut créer des dissensions entre les va-nu-pieds et les hommes a souliers, c’est la seule façon pour nous de les contrôler. Haïti est un danger pour l’Amérique et le reste du monde » Pour vous qui pensez que Clinton ou Obama devenu président va sauver Haïti, le system est toujours en place et bien ancré dans la société américaine. Nous avons besoin des hommes qui vont prendre en mains leurs responsabilités, qui vont travailler pour le bien-être du peuple haïtien, nous avons besoin des citoyens dignes qui vont œuvrer pour la prospérité du pays. Quand ce rêve est réalisé, l’occupant de la Maison Blanche ne nous concernera pas trop, qu’il soit blanc ou noir.

LA POLITIQUE A L'HAITIENNE ET UN ETAT A MODERNISER

vendredi 25 janvier 2008

Par Gary Olius

Soumis à AlterPresse le 23 janvier 2008

Dans le panthéon vaudou, on ne sait pas s’il existe un « dieu de la politique » dont les politiciens du terroir s’attacheraient à suivre religieusement les directives. Mais les faits montrent qu’il existe une façon haïtienne de faire la politique, indépendamment des lignes idéologiques conventionnelles et connues de par le monde.
Pour interpréter les actions des hommes et femmes de pouvoir en Haïti, il faut poser comme prémisse la compréhension de la politique à l’Haïtienne, c’est-à-dire telle qu’elle est ou a été pratiquée par Duvalier, Namphy, Avril, Aristide, Préval et consorts. Oui, la politique à l’haïtienne en tant qu’art de tout ramener à sa petite personne, art de dire une chose en faisant son contraire, art de mettre le feu tout en jouant le pompier, art d’ériger l’improvisation en méthode de gouvernance et, enfin, art de dire en temps et lieux ce que les gens aimeraient entendre tout en sachant que c’est le statu quo qui continuera de se prévaloir.
La politique à l’haïtienne a son langage, ses mimiques et son système de codification. C’est ce dernier, d’ailleurs, qui permet aux politiciens de se comprendre facilement et de s’entendre au détriment du reste de la société. Kreyòl pale, kreyòl aji et kreyòl konprann… [1] La politique à l’haïtienne c’est aussi ça : un jeu cynique, macabre, rocambolesque et joué par des joueurs sans pitié, sans humanisme pour ne pas dire sans humanité.
Elle serait peut-être moins pernicieuse si elle permettait d’étiqueter les hommes et les femmes qui nous ont dirigés au cours des 50 dernières années tant par leurs discours que par leurs pratiques ; en cela elle pourrait nous permettre au moins de distinguer le pire du mauvais si tous n’étaient pas pareils. Elle serait moins trompeuse aussi si elle ne permettait pas de vendre la dictature sous l’emballage de la démocratie et les approches ancestrales sous le label de la modernité.
Quand nos politicards parlent de Démocratie et de Modernité, il faut se garder de recourir aux références classiques pour comprendre ce qu’ils veulent dire. La politique à l’haïtienne a aussi son lexique ou son jargon. Et c’est justement, dans cette possibilité de « confusion de sens » qu’ils puisent une de leurs armes redoutables : l’effet trompe l’œil qui permet de faire une chose tout en prêchant le contraire. Le patois susmentionné veut que la Démocratie soit perçue comme la fiction d’un pouvoir sans support institutionnel et la Modernité comme un simple « effet de mode ».
Pour limiter les dégâts liés à cette pratique, il serait bon d’opposer une certaine résistance à ce galvaudage calculé des choses car la démocratie ne saurait être le fait de laisser les gens se plaindre librement tout en faisant la sourde oreille ; tout comme un vieux qui se pare de vêtements de dernier cri ne saurait être considéré, uniquement pour cela, comme un homme moderne.
Dans le même ordre d’idée, on ne peut pas se vanter de moderniser un Etat rien qu’en installant quelques ordinateurs par-ci par-là. La modernité suppose une actualisation des visions et des pratiques ; et les NTICs [2] ne sont que des moyens permettant de la rendre manifeste.
En outre, un projet de modernisation doit être porté par des hommes et des femmes vraiment modernes. Drôle de tautologie, diriez-vous ! Mais en cela, nous ne parlons pas de gens très jeunes (ou à la mode) comme le sens travesti du terme de modernisation le laisserait entendre ; nous parlons de préférence d’hommes et de femmes ayant une vision actualisée de nos réalités haïtiennes et de celles de notre région, laquelle doit nécessairement produire des résultats concrets, car le niveau d’actualisation de la vision des dirigeants est proportionnel au degré d’efficacité de leurs actions (quand ils ne sont pas tout bonnement inactifs ou léthargiques). Un déficit scandaleux de résultats étant en soi une preuve éloquente d’archaïsme…
Nous pouvons être plus clairs en prenant l’exemple du Ministère de l’Agriculture. L’extrême dépendance d’Haïti en matière alimentaire n’est-il pas un probant témoignage de sa résistance à la vraie modernité ? En partant du fait que l’inefficacité est en grande partie le corollaire de l’archaïsme pur et dur, on peut dire sans concession que c’est la persistance téméraire à mettre, figurément parlant, du vin nouveau dans de vielles outres qui amène notre pays à cet état de délabrement avancé où il est.
Bref, que voudrait dire : moderniser l’Etat d’Haïti avec des ministères de ce genre ? Vu qu’une politique viable de modernisation doit nécessairement mettre les responsables devant une exigence incontournable de résultats, qu’on nous explique pourquoi des gens qui n’ont rien donné pendant 4, 7, 8 ans ou même plus d’une décennie se retrouvent encore actuellement aux mêmes postes, en dépit des preuves irréfutables de leur inefficacité.
Par ailleurs, le fait d’annoncer à grand renfort de clairons et trompettes un projet de modernisation d’un Etat où la routine et les pratiques ancestrales s’imposent comme formule de gestion, c’est ipso facto convier (involontairement ou pas) les innombrables fonctionnaires rétrogrades à la constitution de foyers de résistance. D’abord, ils savent que les initiatives innovantes les mettront devant l’obligation de faire plus d’effort ou de s’adapter et, ensuite, le regain de transparence que la modernisation générera pourra impliquer pour eux des manques à gagner. De ce fait, céder à la tentation de faire échec à toutes les interventions modernisatrices leur paraîtra plus que naturel.
On peut comprendre, du coup, que « l’effet-surprise » compte beaucoup dans la conception et l’implémentation de ce genre de programme et le fait de s’adonner à une publicité politique en cette matière peut (1) soit constituer une stratégie pour claironner une chose (la modernisation) et de travailler au renforcement du contraire (l’archaïsme) et (2) soit traduire une velléité de dire ce que les gens aimeraient entendre, dans la droite ligne de la politique…à l’haïtienne.

Contact : golius@excite.com

[1] Formule typiquement haitienne traduisant l’idée qu’entre nous il suffit de s’exprimer et d’agir d’une certaine façon pour qu’on puisse se comprendre aisément, tout en laissant une tierce personne dans la confusion ou le doute…
[2] Nouvelles Technologies de l’Information et de la Communication

mercredi 23 janvier 2008

FALSE PRETENSES

Following 9/11, President Bush and seven top officials of his administration waged a carefully orchestrated campaign of misinformation about the threat posed by Saddam Hussein's Iraq.

By Charles Lewis and Mark Reading-Smith

President George W. Bush and seven of his administration's top officials, including Vice President Dick Cheney, National Security Adviser Condoleezza Rice, and Defense Secretary Donald Rumsfeld, made at least 935 false statements in the two years following September 11, 2001, about the national security threat posed by Saddam Hussein's Iraq. Nearly five years after the U.S. invasion of Iraq, an exhaustive examination of the record shows that the statements were part of an orchestrated campaign that effectively galvanized public opinion and, in the process, led the nation to war under decidedly false pretenses.
On at least 532 separate occasions (in speeches, briefings, interviews, testimony, and the like), Bush and these three key officials, along with Secretary of State Colin Powell, Deputy Defense Secretary Paul Wolfowitz, and White House press secretaries Ari Fleischer and Scott McClellan, stated unequivocally that Iraq had weapons of mass destruction (or was trying to produce or obtain them), links to Al Qaeda, or both. This concerted effort was the underpinning of the Bush administration's case for war.
It is now beyond dispute that Iraq did not possess any weapons of mass destruction or have meaningful ties to Al Qaeda. This was the conclusion of numerous bipartisan government investigations, including those by the Senate Select Committee on Intelligence (2004 and 2006), the 9/11 Commission, and the multinational Iraq Survey Group, whose "Duelfer Report" established that Saddam Hussein had terminated Iraq's nuclear program in 1991 and made little effort to restart it.
In short, the Bush administration led the nation to war on the basis of erroneous information that it methodically propagated and that culminated in military action against Iraq on March 19, 2003. Not surprisingly, the officials with the most opportunities to make speeches, grant media interviews, and otherwise frame the public debate also made the most false statements, according to this first-ever analysis of the entire body of prewar rhetoric.
President Bush, for example, made 232 false statements about weapons of mass destruction in Iraq and another 28 false statements about Iraq's links to Al Qaeda. Secretary of State Powell had the second-highest total in the two-year period, with 244 false statements about weapons of mass destruction in Iraq and 10 about Iraq's links to Al Qaeda. Rumsfeld and Fleischer each made 109 false statements, followed by Wolfowitz (with 85), Rice (with 56), Cheney (with 48), and McClellan (with 14).
The massive database at the heart of this project juxtaposes what President Bush and these seven top officials were saying for public consumption against what was known, or should have been known, on a day-to-day basis. This fully searchable database includes the public statements, drawn from both primary sources (such as official transcripts) and secondary sources (chiefly major news organizations) over the two years beginning on September 11, 2001. It also interlaces relevant information from more than 25 government reports, books, articles, speeches, and interviews.
Consider, for example, these false public statements made in the run-up to war:
On August 26, 2002, in an address to the national convention of the Veteran of Foreign Wars, Cheney flatly declared: "Simply stated, there is no doubt that Saddam Hussein now has weapons of mass destruction. There is no doubt he is amassing them to use against our friends, against our allies, and against us." In fact, former CIA Director George Tenet later recalled, Cheney's assertions went well beyond his agency's assessments at the time. Another CIA official, referring to the same speech, told journalist Ron Suskind, "Our reaction was, 'Where is he getting this stuff from?' "
In the closing days of September 2002, with a congressional vote fast approaching on authorizing the use of military force in Iraq, Bush told the nation in his weekly radio address: "The Iraqi regime possesses biological and chemical weapons, is rebuilding the facilities to make more and, according to the British government, could launch a biological or chemical attack in as little as 45 minutes after the order is given. . . . This regime is seeking a nuclear bomb, and with fissile material could build one within a year." A few days later, similar findings were also included in a much-hurried National Intelligence Estimate on Iraq's weapons of mass destruction — an analysis that hadn't been done in years, as the intelligence community had deemed it unnecessary and the White House hadn't requested it.
In July 2002, Rumsfeld had a one-word answer for reporters who asked whether Iraq had relationships with Al Qaeda terrorists: "Sure." In fact, an assessment issued that same month by the Defense Intelligence Agency (and confirmed weeks later by CIA Director Tenet) found an absence of "compelling evidence demonstrating direct cooperation between the government of Iraq and Al Qaeda." What's more, an earlier DIA assessment said that "the nature of the regime's relationship with Al Qaeda is unclear."
On May 29, 2003, in an interview with Polish TV, President Bush declared: "We found the weapons of mass destruction. We found biological laboratories." But as journalist Bob Woodward reported in State of Denial, days earlier a team of civilian experts dispatched to examine the two mobile labs found in Iraq had concluded in a field report that the labs were not for biological weapons. The team's final report, completed the following month, concluded that the labs had probably been used to manufacture hydrogen for weather balloons.
On January 28, 2003, in his annual State of the Union address, Bush asserted: "The British government has learned that Saddam Hussein recently sought significant quantities of uranium from Africa. Our intelligence sources tell us that he has attempted to purchase high-strength aluminum tubes suitable for nuclear weapons production." Two weeks earlier, an analyst with the State Department's Bureau of Intelligence and Research sent an email to colleagues in the intelligence community laying out why he believed the uranium-purchase agreement "probably is a hoax."
On February 5, 2003, in an address to the United Nations Security Council, Powell said: "What we're giving you are facts and conclusions based on solid intelligence. I will cite some examples, and these are from human sources." As it turned out, however, two of the main human sources to which Powell referred had provided false information. One was an Iraqi con artist, code-named "Curveball," whom American intelligence officials were dubious about and in fact had never even spoken to. The other was an Al Qaeda detainee, Ibn al-Sheikh al-Libi, who had reportedly been sent to Eqypt by the CIA and tortured and who later recanted the information he had provided. Libi told the CIA in January 2004 that he had "decided he would fabricate any information interrogators wanted in order to gain better treatment and avoid being handed over to [a foreign government]."
The false statements dramatically increased in August 2002, with congressional consideration of a war resolution, then escalated through the mid-term elections and spiked even higher from January 2003 to the eve of the invasion.

It was during those critical weeks in early 2003 that the president delivered his State of the Union address and Powell delivered his memorable U.N. presentation. For all 935 false statements, including when and where they occurred, go to the search page for this project; the methodology used for this analysis is explained here.
In addition to their patently false pronouncements, Bush and these seven top officials also made hundreds of other statements in the two years after 9/11 in which they implied that Iraq had weapons of mass destruction or links to Al Qaeda. Other administration higher-ups, joined by Pentagon officials and Republican leaders in Congress, also routinely sounded false war alarms in the Washington echo chamber.
The cumulative effect of these false statements — amplified by thousands of news stories and broadcasts — was massive, with the media coverage creating an almost impenetrable din for several critical months in the run-up to war. Some journalists — indeed, even some entire news organizations — have since acknowledged that their coverage during those prewar months was far too deferential and uncritical. These mea culpas notwithstanding, much of the wall-to-wall media coverage provided additional, "independent" validation of the Bush administration's false statements about Iraq.
The "ground truth" of the Iraq war itself eventually forced the president to backpedal, albeit grudgingly. In a 2004 appearance on NBC's Meet the Press, for example, Bush acknowledged that no weapons of mass destruction had been found in Iraq. And on December 18, 2005, with his approval ratings on the decline, Bush told the nation in a Sunday-night address from the Oval Office: "It is true that Saddam Hussein had a history of pursuing and using weapons of mass destruction. It is true that he systematically concealed those programs, and blocked the work of U.N. weapons inspectors. It is true that many nations believed that Saddam had weapons of mass destruction. But much of the intelligence turned out to be wrong. As your president, I am responsible for the decision to go into Iraq. Yet it was right to remove Saddam Hussein from power."
Bush stopped short, however, of admitting error or poor judgment; instead, his administration repeatedly attributed the stark disparity between its prewar public statements and the actual "ground truth" regarding the threat posed by Iraq to poor intelligence from a Who's Who of domestic agencies.
On the other hand, a growing number of critics, including a parade of former government officials, have publicly — and in some cases vociferously — accused the president and his inner circle of ignoring or distorting the available intelligence. In the end, these critics say, it was the calculated drumbeat of false information and public pronouncements that ultimately misled the American people and this nation's allies on their way to war.
Bush and the top officials of his administration have so far largely avoided the harsh, sustained glare of formal scrutiny about their personal responsibility for the litany of repeated, false statements in the run-up to the war in Iraq. There has been no congressional investigation, for example, into what exactly was going on inside the Bush White House in that period. Congressional oversight has focused almost entirely on the quality of the U.S. government's pre-war intelligence — not the judgment, public statements, or public accountability of its highest officials. And, of course, only four of the officials — Powell, Rice, Rumsfeld, and Wolfowitz — have testified before Congress about Iraq.
Short of such review, this project provides a heretofore unavailable framework for examining how the U.S. war in Iraq came to pass. Clearly, it calls into question the repeated assertions of Bush administration officials that they were the unwitting victims of bad intelligence.
Above all, the 935 false statements painstakingly presented here finally help to answer two all-too-familiar questions as they apply to Bush and his top advisers: What did they know, and when did they know it?
(Excerpt from the Center For Public Integrity)